‘Onderwijs’ in enkele songs …
Onze collega Pieter Sprangers was recent te gast in het radioprogramma ‘culture coated’ om enkele inzichten uit zijn nieuwe boek ‘het design van onderwijssystemen’ te delen. Presentator Wim Wilms vroeg Pieter naar een selectie van muzieknummers. Die delen we graag met jou. Muzikaal genieten nu!
Het eerste nummer ‘Once I was – Tim Buckley’ werd aangebracht door één van de studenten van Pieter. Student Brecht aan het woord: ‘Het nummer gaat over de affectie van de protagonist voor een onbekend 'iets', en de vraag of dit ooit wederzijds was. Velen zien hier een verloren gegane liefde in, voor mij gaat dit over dromen die zijn nagejaagd maar waar niets van is gekomen. Het staat dus open voor interpretatie. Hopelijk werkt dit voor u even inspirerend als uw didactisch materiaal dat voor ons was.’
Nummer twee kan uiteraard niet ontbreken: ‘Another Brick in the Wall van Pink Floyd’. Het nummer doet Pieter denken aan de droevige vaststelling dat toch wel behoorlijk wat jongeren ‘vastlopen’ in onderwijssystemen. Die onderwijssystemen vormen ook de basis van het wetenschappelijk onderzoek dat Pieter doet (design van onderwijssystemen). Dit nummer gaat over de vervreemding en onderdrukking die mensen ervaren door autoritaire systemen, zoals een onderwijssysteem. Het nummer, geschreven door Roger Waters, bekritiseert het rigide en repressieve schoolsysteem dat creativiteit en individualiteit onderdrukt. De beroemde regel ‘We don’t need no education’ benadrukt de weerstand tegen deze onderdrukking. Je kan een muur bouwen van stenen die op den duur een ondoordringbare muur vormen. Als je in je puberteit komt en rebels wordt, heb je een volwassene nodig die zegt ‘laat ons erover praten eerder dan hou je mond, bek dicht, je bent hier om te leren!’ Kinderen moeten dus een stem hebben in het leerproces. Het nummer is een belangrijk onderdeel van het conceptalbum “The Wall,” waarin de hoofdpersoon, Pink, een metaforische muur om zichzelf heen bouwt als reactie op traumatische ervaringen en isolatie.
Nummer drie - ‘Lippy Kids van Elbow’ - gaat over de jeugd en de overgang naar volwassenheid, met een specifieke focus op de ervaringen van en uitdagingen voor jongeren, waaronder hun tijd op school. Het nummer roept nostalgie op en reflecteert over de onschuld en rebellie van de jeugdjaren. Build a rocket boys! Het nummer doet Pieter ook denken aan de soms ingebouwde drang tot ‘groeioverschrijdend gedrag en daaraan gekoppelde bureaucratie’ die leraren in hun roeping fnuikt. Elbow bood op hun manier weerstand tegen een hoogbouwproject en de groeidrang van projectontwikkelaars in de historische wijk Greengate in Salford. Het project dreigde de Elbow studio waar de band opnames maakte én bovendien een pub die één van de enige overgebleden podia voor livemuziek in de stad was te 'verzwelgen'.
Nummer vier is ‘Hoppipolla van Sigur Rós’. Dit nummer, afkomstig van hun album Takk… uit 2005, is geliefd vanwege zijn opbeurende melodie en emotionele kracht. Het is vaak gebruikt in films, tv-shows en reclames, wat aan de populariteit ervan heeft bijgedragen. It’s about the carefree time as a child when one can find great joy and freedom by jumping in the rain puddles. De nummers van Sigur Rós gaan vaak over abstracte en emotionele thema’s, zoals natuur, liefde, verlies, en de menselijke ervaring. Hun muziek staat bekend om de dromerige en etherische sfeer, vaak versterkt door het gebruik van de verzonnen taal Vonlenska (Hopelandic), die geen specifieke betekenis heeft maar als een extra instrument wordt gebruikt.
Het laatste nummer is ‘Fragile van Sting’. Het nummer doet Pieter denken aan de fragiliteit van onderwijssystemen. In zijn onderzoek stelt Pieter vast dat onderwijssystemen een ingebakken drang tot reproduceren hebben en dat dit tot een grote kwetsbaarheid en een beperkt aanpassingsvermogen voor ‘schokken’ of wicked problems leidt. ‘Fragile’ is een gevoelig nummer dat gaat over de kwetsbaarheid van het leven en de zinloosheid van geweld. Sting schreef het nummer naar aanleiding van de moord op Ben Linder, een Amerikaanse ingenieur die vrijwilligerswerk deed in Nicaragua en daar door contra-rebellen werd gedood. De tekst benadrukt hoe fragiel het menselijk leven is en hoe geweld alleen maar tot meer leed en verlies leidt. Het nummer is een oproep tot vrede en een reflectie op de gevolgen van geweld en oorlog.
On and on the rain will fall
Like tears from a star like tears from a star
On and on the rain will say
How fragile we are how fragile we are
We zijn erg benieuwd naar welke nummers jíj linkt met onderwijs! Laat het ons weten via info@domoderefontiro.be . We delen dan jouw muziektip in onze eerstvolgende nieuwsbrief.
Meer info over het boek ‘het design van onderwijssystemen’ vind je hier.

Contacteer Ons
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.